Normal view MARC view ISBD view

بررسي ميزان رضايت بيماران از خدمات ارايه شده در بيمارستانهاي استان اردبيل1381

by بهروز دادخواه
[ research project (طرح تحقیقاتی) ] Additional authors: بهروز دادخواه . محمدعلی محمدی Subject(s): بهروز دادخواه | رضايتمندي بيماران بستري | بيمارستان | خدمات | ایران . اردبیل research project (طرح تحقیقاتی) Item type: research project (طرح تحقیقاتی)
Online resources:
Tags from this library:
No tags from this library for this title.
Log in to add tags.
Location Call number Status Date due Barcode
كتابخانه مركزی
Not for loan 0000038252

درجه علمی مجری طرح : كارشناس ارشد پرستاري – مربي

محمدعلی محمدی

مقدمه (بيان مسئله ) : رضايت بيمار مفهومي است كه امروزه در مراقبت هاي پزشكي اهميت ويژه اي پيدا كرده است بطوريكه سنجش ميزان رضايتمندي بيمار معيار خوبي جهت ارزيابي كيفيت خدمات ارايه شده در بخش هاي مختلف بيمارستاني است .
اهداف:. اين مطالعه به منظور تعيين ميزان رضايت بيماران بستري در بيمارستان هاي استان اردبيل انجام يافته است.
روش تحقيق : اين مطالعه توصيفي – مقطعي در فاصله زماني مهر 81 تا شهريور 82 انجام شده است . جمعيت هدف در اين مطالعه بيماراني بودند كه حداقل 24 ساعت در مراكز فوق بستري شده بودند. تعداد نمونه با استفاده از فرمول حجم نمونه n=z p(1-p) و حدود اطمينان 96% ضريب خطاي 4% و نسبت به رضايتمندي 5/p= بصورت سهميه اي بر اساس بيماران بستري در هر بخش تعيين گرديد. ابزار پژوهش پرسشنامه اي مشتمل بر 215 سوال در زمينه خدمات ارايه شده در واحدهاي مختلف بيمارستاني بود كه به روش مصاحبه با بيمار تكميل گرديده, سپس اطلاعات حاصله با استفاده از نرم افزار spss و امار توصيفي تجزيه تحليل گرديد.
نتيجه و بحث : 1/12% بيماران از نحوه ارايه خدمات در بخش هاي اورژانس ناراضي بودند 5/70% واحدها از سنگين هزينه اورژانس 8/66% از خريد دارو توسط بيمار ناراضي بودند عدم توضيح در مورد بيماري و رژيم درماني از سوي پزشك و پرستار به ترتيب با 8/70% و 5/79% بيشترين عامل نارضايتي بوده است بيماران عموما از خدمات پزشكي و پرستاري (3/95 و 95% ) راضي بودند 3/42% بيماران از خدمات ترخيص رضايت كم داشتند 76% بيماران از سروصداي بيش از حد محيط ناراضي بودند و در مجموع 8/43% آنان از خدمات هتلينگ رضايت متوسط داشتند ميزان رضايت از خدمات مامايي مطلوب ولي رضايت از خدمات ترخيص در حد مطلوب نبود. نتايج نشان داد كه 7/94% بيماران بستري از خدمات ارايه شده راضي بودند بيشترين ميزان رضايت از خدمات جسماني پرستاران و بيشترين ميزان نارضايتي از بخش اورژانس بود.

There are no comments for this item.

Log in to your account to post a comment.
Languages: