W 62 / ب923ص 1386

صوفی، مینا.
بررسي آگاهي و نگرش دانشجويان رشته پزشکي دانشگاه علوم پزشکي اردبيل در مورد مهارتهاي ارتباطي در سال تحصيلي 86- 85/ مینا صوفی؛ استاد راهنما سعید صادقیه اهری؛ استاد مشاور پرویز مولوی، احمدرضا زمانی. -- اردبیل: علوم پزشکی اردبیل، 1386.
88ص.: جدول، نمودار.


پزشکی
دکتری حرفه ای
1386
پزشکی
مهارت برقراري ارتبا ط با بيمار پايه و اساس خدمات درماني و مراقبتي مؤثر و موفق مي باشد ويكي از اركان توانمندي باليني پزشكان ،كسب مهارتهاي ارتباطي براي اجراي مطلوب وظايف حرفه اي آنهاست.هدف از اين مطالعه تعيين ميزان آگاهي و نگرش دانشجويان پزشكي دانشگاه علوم پزشكي اردبيل در مورد مهارتهاي ارتباطي مي باشد.
روش تحقيق : اين مطالعة توصيفي- تحليلي بر روي 100 نفر دانشجوي پزشكي دوره كارآموزي و كارورزي در سال تحصيلي 86-85 انجام گرفت. اطلاعات در قالب پرسشنامه اي مشتمل بر 25 سؤال آگاهي و 26 سؤال نگرش جمع آوري شده و توسط نرم افزار SPSS مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت.
نتايج : از مجموع 100 نفر دانشجو 50 نفر(50 %) در گروه سني 25-22 سال ،45 نفر(45%) در گروه سني 28-25 سال و5 نفر(5%) در گروه سني 31-28 سال بودند.از اين ميان 76 نفر(76%) مرد، 24 نفر(24%) زن ،83 نفر(83 %) مجرد ،17 نفر(17%) متأهل ،60 نفر(60%) اكسترن و 40 نفر(40%) اينترن بودند.در مورد مهارتهاي ارتباطي ، حداقل نمره آگاهي 2 ،حداكثر آن 13 و حداقل نمره نگرش 66 و حداكثر آن 112 بود.ميانگين نمره آگاهي 22/2 ± 75/8 و ميانگين نمره نگرش 21/9±29/94 بود.آگاهي دانشجويان مورد مطالعه 85 % در حد متوسط ،15% در حد پايين و نگرش آنها 89 % در حد متوسط و11% در حد بالا بود.آزمونهاي ANOVA و 2 وT.test ارتباط معني داري بين نمرات آگاهي و نگرش دانشجويان به تفكيك سن ، جنس ،وضعيت تأهل و مقطع تحصيلي آنها نشان ندادند.
نتيجه گيري : با توجه به ضرورت آموزش مهارتهاي باليني بر اساس منابع موجود به نظر مي رسد ضروري است كه آموزش مطلب مربوط به صورت مدون و مصوب جزء كوريكولوم آموزش پزشكي مد نظر قرار گيرد.

Introduction : Skill of establishing communication with patient is the basis of effective and successful therapeutic and care services and one of physician’s clinical potency rudiments is to obtain communication skills for improved execution of their professional duties. The aim of this study is to determine level of medical students’ acquaintance with and attitude into communication skills.
Material & Methods : This descriptive-analytical study was done on 100 medical students in externship and internship period within 2006-2007. Data where collected through two questionnaires; 25-items questionnaire about acquaintance and 26-items questionnaire about attitude, and were analyzed with SPSS software.
Results : Of 100 students 50 individuals (50%) were in the age range of ≤25 years old, 45 and 5 students (45% and 5% respectively) were in the 26-28 and 28 age ranges, respectively. Other demographic characteristics were as following: 76 students (76%) male and 24 female (24%), single students had 83% (83 students) and 17% were married (17 students), 60 students were intern and 40 were extern. Score’s mean of acquaintance was 8.75±2.22 and score’s mean of attitude was 94.29±9.21. The acquaintance of studied students was at moderate level in 85% and low level in 15%. And their attitude level was moderate and high level in 89% and 11%, respectively. ANOVA and T test and 2 didn’t show significant relationship of acquaintance and attitude’s scores to sex, age, marital status, educational level.
Conclusion : Regarding clinical skills’ training necessity on the basis of current resources, it is indispensable to consider concerned subject in codified and authorized shape as a part of medical training curriculum.



روابط پزشک- بیمار
Physician-Patient Relations
دانشجویان پزشکی
Students, Medical
آگاهی
Awareness
اردبيل
Ardabil

آگاهي و نگرش
دانشجويان پزشكي
مهارتهاي ارتباطي
Acquaintance
Attitude
Medical students
Communication skills